De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
krankzinnig scifi-toneel
De Nutteloze Arbeider maakt fantastische ‘ver van je bed’-shows.
Krankzinnige personages nemen je mee in een absurd ver uitgedacht, (k)luchtig dystopisch wereldbeeld.
Om actualiteiten in onze maatschappij vanuit een totaal ander perspectief te kunnen bekijken.
En omdat scifi en fantasy op het toneel spannender zijn dan in de bioscoop.
krankzinnig scifi-toneel
De Nutteloze Arbeider maakt fantastische ‘ver van je bed’-shows. Krankzinnige personages nemen je mee in een absurd ver uitgedacht, (k)luchtig dystopisch wereldbeeld.
Om actualiteiten in onze maatschappij vanuit een totaal ander perspectief te kunnen bekijken.
En omdat scifi en fantasy op het toneel spannender zijn dan in de bioscoop.
Nieuws
Nieuws
Voorstellingen
TimeTravelRealityTV
Een krankzinnig tijdreisepos voor op toneel, met bijna frictieloze dynamo's, pratende uien en een door tijdreizen geobsedeerde maatschappij
Gewapend met een totaal absurde tijdreis, bijna-frictieloze dynamo’s en een stel praatgrage uienscheuten stelt TimetravelRealityTV een tijdloze kwestie aan de kaak: als het onmogelijk is om de consequenties van je daden te overzien, kan je dan wel iets goeds voor jezelf doen? Kan je dan wel iets goeds voor een ander doen?
Synopsis
Ontmoet Deevis Kurk, een burger van een 27ste-eeuwse samenleving waarin tijdreizen aan de orde van de dag is. En niet zomaar - iedereen is geobsedeerd met het kijken naar tijdreismissies. Om te zien hoe heldhaftige tijdreizigers naar andere tijdlijnen afreizen om daar de geschiedenis recht te zetten. Het kwaad te bestrijden voordat het plaatsvindt.
Maar Deevis is een beetje anders. Deevis heeft niet zoveel met andere tijdlijnen, ze is liever met zijn eigen toekomst bezig. Maar niemand, zelfs zijn vrienden willen hem daar niet de ruimte voor geven. Als Deevis uit onverwachte hoek steun krijgt, gaat ze zelf op meerdere tijdreizen, om de hele samenleving te laten zien dat het tijdreizen slecht is. Zodat het weer normaal wordt om met je eigen toekomst, i.p.v. andermans verleden bezig te zijn. Maar die tijdreizen lopen een beetje uit de hand, als blijkt dat Deevis als op een van haar missies een bizarre transformatie is ondergaan. Ze blijkt tot een soort ui-mens te zijn gemuteerd. Ondanks de grillen van haar nieuwe lijf, moet ze haar missie zien te voltooien… maar hoe doe je dat, als mens-ui?
2024
15 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
16 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
17 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
18 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
21 september
Peace by Peace, Nijmegen
Concept en tekst
Jasper van der Pijl
Spel
Anna Schoen, Tijn Luijben en Jasper van der Pijl
Muziek
Stan Geurts
Regie
Simon Boer
Script coaching
Kasper Tarenskeen
Productie
De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
Fondsenwerving
Rosalie van Oorschot
Fondsen productie
Gemeente Arnhem en het Cultuurfonds Gelderland
Fonds scriptontwikkeling
Stroomversneller Cultuur academy
Het Onbenoembare
Smeuïg, Lovecraftiaans, muf-komisch horrortoneel over onbeschrijfelijke monsters en de poging ze te bedwingen.
Het Onbenoembare is een talig toneelstuk over onbeschrijfelijke monsters en de poging deze monsters te bedwingen. Met de muffe fratsen van een verlaten spookattractie voert Het Onbenoembare je mee langs een eeuwenoud mysterie omtrent de geboorte van een monsterlijk kind in het Massachusetts van de late 17de eeuw.
Op een stormachtige nacht in het dorpje Arkham, Massachusetts wordt een mysterieus kind ter wereld gebracht. In de eeuwen die volgen, proberen allerlei personages het bestaan van dit mysterieuze wezen te ontrafelen. Van een manipulatieve heksenjager tot aan een obsessieve schrijver uit 1922 – ze komen oog in oog te staan met iets dat ze wel willen, maar niet kunnen begrijpen. Hét wapen tegen angst lijkt steeds net buiten bereik te liggen: de waarheid.
Het Onbenoembare is geïnspireerd op The Unnamable – een kort horrorverhaal uit 1923, geschreven door Howard Phillips Lovecraft. In de personages zijn allerlei mensen uit de hedendaagse maatschappij te herkennen. De complotdenker, de big tech-analist, de wetenschapper: allemaal zoeken ze naar kennis, naar de waarheid. Maar is het zinvol om de waarheid na te jagen, als dit ten koste gaat van de ander? Wat als het verlangen naar kennis juist een voedingsbodem wordt voor angst? Na afloop van de voorstelling wordt je uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan met de makers.
2022
5 mei
Theater VIER, Nijmegen
6 mei
Theater VIER, Nijmegen
27 mei
De Roode Bioscoop, Amsterdam
9 juni
Het Zaantheater, Zaandam
3 september
A'dam Fringe Festival
4 september
A'dam Fringe Festival
8 september
A'dam Fringe Festival
9 september
A'dam Fringe Festival
4 November
Zaal 3, Den Haag
24 November (17u00)
ArtEZ, Arnhem
24 November (20u00)
ArtEZ Arnhem
Concept, tekst en spel
Jasper van der Pijl
Spel
Piet Kooij
Muziek en dramaturgie
Simon Boer
Eindregie en scriptbegeleiding
Jan-Paul Buijs
Productie
De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
Campagnebeeld
Merijn van Moll
Publiciteit
Leonie Modderkolk
Fondsenwerving
Rosalie van Oorschot, Maaike van Steenis
Met dank aan
Felix Ruiter, Nina van Tongeren, Bram Walter
Fondsen
Gemeente Arnhem, Norma Fonds, Provincie Gelderland, Schakel025 en het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland
Ridder Ridder (4+)
Het sprookje waarin de standaard rolverdeling van sprookjes op de schop gaat.
Onder de vlag van De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld slaan actrice Janiek Vreeken en Jasper van der Pijl de handen ineen om een jeugdvoorstelling te maken die het denken in clichématige rolverdelingen bij kinderen vermindert.
Filip en Fiona willen het beste sprookje ooit bouwen. Gelukkig hebben ze een boek waarin precies staat omschreven hoe je dat doet: de Ontzettend Helder Geformuleerde Handleiding voor het Algemeen Stappenplan der Sprookjes - de O.H.G.H.A.S.S. Daarin staat dat ze een heldhaftige ridder, een enge draak en een hulpeloze prinses nodig hebben. Dat klinkt vrij eenvoudig, toch?
Maar, in de loop van het verhaal raken ze in de knoop met de O.H.G.H.A.S.S.. Filip en Fiona willen allemaal dingen die volgens de O.H.G.H.A.S.S. niet tot het beste sprookje ooit leiden. Of misschien toch wel? Kan de Ridder ook de jurk aan? Kan een meisje een draak spelen?
Met humor en behendigheid zetten twee acteurs deze voorstelling als een bouwpakket in elkaar. Al gauw wordt duidelijk dat de standaard genderrollen losgelaten moeten worden om het sprookje tot leven te brengen. En wie weet ontdekken Fiona en Filip kanten van zichzelf die ze nog niet kenden.
Het idee voor de voorstelling is ontstaan door een herhalende ervaring van Janiek tijdens het spelen van een voorstelling voor groep 1 t/m 4. In deze voorstelling speelt zich een situatie af waar Janiek haar mannelijke collega vraagt om de tandenfee te spelen. Dit roept altijd veel reactie op bij de kinderen zoals gelach, “dat kan toch niet”, en wanneer deze acteur de tandenfee begint te spelen “hij is een meisje”.
Het is opvallend dat kinderen, die doorgaans over een grenzeloze fantasie beschikken, blijkbaar wel al vast kunnen zitten aan genderstereotyperingen.
2022
13 juli (try-out)
Willibrord School, Amsterdam
22 juli, (try-out)
Theater 'Op de wolken', Gent
18 mei, (try-out)
ZIMIHC Theater Wittevrouwen, Utrecht
26 oktober (11:00)
Sprookjesfestival, Arnhem
26 oktober (13:00)
Sprookjesfestival, Arnhem
30 december
Theater 'Op de wolken', Gent
2023
8 januari
Het Zonnehuis, Amsterdam
10 januari
CC van Beresteyn, Veendam
29 januari
Theater 't Voorhuis, Emmeloord
26 maart
Podium Sprits, Utrecht
18 t/m 20 mei (13:00)
festival Hoogte80, Arnhem
18 t/m 20 mei (15:00)
festival Hoogte80, Arnhem
18 september
Openbare basisschool De Pionier, Leiden
16 en 17 oktober
Cultuurhuis, Heemskerk
19 en 20 oktober
CCV Haaksbergen, Haaksbergen
5 november
Theater Ludens, Voorburg
2024
22 en 23 januari
Cultuurhuis, Heemskerk
28 januari
Kanaal 30, Utrecht
18 en 19 maart
Platform Cultuureducatie, Steenwijkerland
20 maart
't Oale Roadhoes, Tubberen
Concept, tekst en spel
Janiek Vreeken, Jasper van der Pijl
Tekst, dramaturgie en regie-assistentie
Nina van Tongeren
Decor en kostuums
Juliette Mout
Eindregie
Paul Knieriem
Campagnebeeld
Fabian Calis
Impresariaat
STT-Produkties
Met dank aan
Het Sprookjesfestival Arnhem, Stef Heijnen-Bakker, Toneelmakerij, Wilmink theater, Karlijn Hemmer
Fondsen
Provincie Gelderland, Gemeente Arnhem, Janivostichting, VSB fonds
Voorstellingen
TimeTravelRealityTV
Een krankzinnig tijdreisepos voor op toneel, met bijna frictieloze dynamo's, pratende uien en een door tijdreizen geobsedeerde maatschappij
Gewapend met een totaal absurde tijdreis, bijna-frictieloze dynamo’s en een stel praatgrage uienscheuten stelt TimetravelRealityTV een tijdloze kwestie aan de kaak: als het onmogelijk is om de consequenties van je daden te overzien, kan je dan wel iets goeds voor jezelf doen? Kan je dan wel iets goeds voor een ander doen?
Synopsis
Ontmoet Deevis Kurk, een burger van een 27ste-eeuwse samenleving waarin tijdreizen aan de orde van de dag is. En niet zomaar - iedereen is geobsedeerd met het kijken naar tijdreismissies. Om te zien hoe heldhaftige tijdreizigers naar andere tijdlijnen afreizen om daar de geschiedenis recht te zetten. Het kwaad te bestrijden voordat het plaatsvindt.
Maar Deevis is een beetje anders. Deevis heeft niet zoveel met andere tijdlijnen, ze is liever met zijn eigen toekomst bezig. Maar niemand, zelfs zijn vrienden willen hem daar niet de ruimte voor geven. Als Deevis uit onverwachte hoek steun krijgt, gaat ze zelf op meerdere tijdreizen, om de hele samenleving te laten zien dat het tijdreizen slecht is. Zodat het weer normaal wordt om met je eigen toekomst, i.p.v. andermans verleden bezig te zijn. Maar die tijdreizen lopen een beetje uit de hand, als blijkt dat Deevis als op een van haar missies een bizarre transformatie is ondergaan. Ze blijkt tot een soort ui-mens te zijn gemuteerd. Ondanks de grillen van haar nieuwe lijf, moet ze haar missie zien te voltooien… maar hoe doe je dat, als mens-ui?
2024
15 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
16 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
17 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
18 augustus
Sonsbeek Theater Avenue, Arnhem
21 september
Peace by Peace, Nijmegen
Concept en tekst
Jasper van der Pijl
Spel
Anna Schoen, Tijn Luijben en Jasper van der Pijl
Muziek
Stan Geurts
Regie
Simon Boer
Script coaching
Kasper Tarenskeen
Productie
De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
Fondsenwerving
Rosalie van Oorschot
Fondsen productie
Gemeente Arnhem en het Cultuurfonds Gelderland
Fonds scriptontwikkeling
Stroomversneller Cultuur academy
Het Onbenoembare
Smeuïg, Lovecraftiaans, muf-komisch horrortoneel over onbeschrijfelijke monsters en de poging ze te bedwingen.
Het Onbenoembare is een talig toneelstuk over onbeschrijfelijke monsters en de poging deze monsters te bedwingen. Met de muffe fratsen van een verlaten spookattractie voert Het Onbenoembare je mee langs een eeuwenoud mysterie omtrent de geboorte van een monsterlijk kind in het Massachusetts van de late 17de eeuw.
Op een stormachtige nacht in het dorpje Arkham, Massachusetts wordt een mysterieus kind ter wereld gebracht. In de eeuwen die volgen, proberen allerlei personages het bestaan van dit mysterieuze wezen te ontrafelen. Van een manipulatieve heksenjager tot aan een obsessieve schrijver uit 1922 – ze komen oog in oog te staan met iets dat ze wel willen, maar niet kunnen begrijpen. Hét wapen tegen angst lijkt steeds net buiten bereik te liggen: de waarheid.
Het Onbenoembare is geïnspireerd op The Unnamable – een kort horrorverhaal uit 1923, geschreven door Howard Phillips Lovecraft. In de personages zijn allerlei mensen uit de hedendaagse maatschappij te herkennen. De complotdenker, de big tech-analist, de wetenschapper: allemaal zoeken ze naar kennis, naar de waarheid. Maar is het zinvol om de waarheid na te jagen, als dit ten koste gaat van de ander? Wat als het verlangen naar kennis juist een voedingsbodem wordt voor angst? Na afloop van de voorstelling wordt je uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan met de makers.
2022
5 mei
Theater VIER, Nijmegen
6 mei
Theater VIER, Nijmegen
27 mei
De Roode Bioscoop, Amsterdam
9 juni
Het Zaantheater, Zaandam
3 september
A'dam Fringe Festival
4 september
A'dam Fringe Festival
8 september
A'dam Fringe Festival
9 september
A'dam Fringe Festival
4 November
Zaal 3, Den Haag
24 November (17u00)
ArtEZ, Arnhem
24 November (20u00)
ArtEZ Arnhem
Concept, tekst en spel
Jasper van der Pijl
Spel
Piet Kooij
Muziek en dramaturgie
Simon Boer
Eindregie en scriptbegeleiding
Jan-Paul Buijs
Productie
De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
Campagnebeeld
Merijn van Moll
Publiciteit
Leonie Modderkolk
Fondsenwerving
Rosalie van Oorschot, Maaike van Steenis
Met dank aan
Felix Ruiter, Nina van Tongeren, Bram Walter
Fondsen
Gemeente Arnhem, Norma Fonds, Provincie Gelderland, Schakel025 en het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland
Ridder Ridder (4+)
Het sprookje waarin de standaard rolverdeling van sprookjes op de schop gaat.
Onder de vlag van De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld slaan actrice Janiek Vreeken en Jasper van der Pijl de handen ineen om een jeugdvoorstelling te maken die het denken in clichématige rolverdelingen bij kinderen vermindert.
Filip en Fiona willen het beste sprookje ooit bouwen. Gelukkig hebben ze een boek waarin precies staat omschreven hoe je dat doet: de Ontzettend Helder Geformuleerde Handleiding voor het Algemeen Stappenplan der Sprookjes - de O.H.G.H.A.S.S. Daarin staat dat ze een heldhaftige ridder, een enge draak en een hulpeloze prinses nodig hebben. Dat klinkt vrij eenvoudig, toch?
Maar, in de loop van het verhaal raken ze in de knoop met de O.H.G.H.A.S.S.. Filip en Fiona willen allemaal dingen die volgens de O.H.G.H.A.S.S. niet tot het beste sprookje ooit leiden. Of misschien toch wel? Kan de Ridder ook de jurk aan? Kan een meisje een draak spelen?
Met humor en behendigheid zetten twee acteurs deze voorstelling als een bouwpakket in elkaar. Al gauw wordt duidelijk dat de standaard genderrollen losgelaten moeten worden om het sprookje tot leven te brengen. En wie weet ontdekken Fiona en Filip kanten van zichzelf die ze nog niet kenden.
Het idee voor de voorstelling is ontstaan door een herhalende ervaring van Janiek tijdens het spelen van een voorstelling voor groep 1 t/m 4. In deze voorstelling speelt zich een situatie af waar Janiek haar mannelijke collega vraagt om de tandenfee te spelen. Dit roept altijd veel reactie op bij de kinderen zoals gelach, “dat kan toch niet”, en wanneer deze acteur de tandenfee begint te spelen “hij is een meisje”.
Het is opvallend dat kinderen, die doorgaans over een grenzeloze fantasie beschikken, blijkbaar wel al vast kunnen zitten aan genderstereotyperingen.
2022
13 juli (try-out)
Willibrord School, Amsterdam
22 juli, (try-out)
Theater 'Op de wolken', Gent
18 mei, (try-out)
ZIMIHC Theater Wittevrouwen, Utrecht
26 oktober (11:00)
Sprookjesfestival, Arnhem
26 oktober (13:00)
Sprookjesfestival, Arnhem
30 december
Theater 'Op de wolken', Gent
2023
8 januari
Het Zonnehuis, Amsterdam
10 januari
CC van Beresteyn, Veendam
29 januari
Theater 't Voorhuis, Emmeloord
26 maart
Podium Sprits, Utrecht
18 t/m 20 mei (13:00)
festival Hoogte80, Arnhem
18 t/m 20 mei (15:00)
festival Hoogte80, Arnhem
18 september
Openbare basisschool De Pionier, Leiden
16 en 17 oktober
Cultuurhuis, Heemskerk
19 en 20 oktober
CCV Haaksbergen, Haaksbergen
5 november
Theater Ludens, Voorburg
2024
22 en 23 januari
Cultuurhuis, Heemskerk
28 januari
Kanaal 30, Utrecht
18 en 19 maart
Platform Cultuureducatie, Steenwijkerland
20 maart
't Oale Roadhoes, Tubberen
Concept, tekst en spel
Janiek Vreeken, Jasper van der Pijl
Tekst, dramaturgie en regie-assistentie
Nina van Tongeren
Decor en kostuums
Juliette Mout
Eindregie
Paul Knieriem
Campagnebeeld
Fabian Calis
Impresariaat
STT-Produkties
Met dank aan
Het Sprookjesfestival Arnhem, Stef Heijnen-Bakker, Toneelmakerij, Wilmink theater, Karlijn Hemmer
Fondsen
Provincie Gelderland, Gemeente Arnhem, Janivostichting, VSB fonds
Arbeiders
Over De Nutteloze
Stichting De Nutteloze Arbeider is door mij,
Jasper van der Pijl, opgericht. Ik ben als acteur-theatermaker opgeleid aan de acteursopleiding van de ArtEZ Toneelschool, te Arnhem. Vanuit die stad, schrijf en speel mijn voorstellingen en doe ook de zakelijk leiding van elk project.
Ik zoek altijd de samenwerking op met andere theatermakers, acteurs, vormgevers, schrijvers en dramaturgen.
Hoe doen jullie dat dan?
Het theater van De Nutteloze begint altijd vanuit in groot detail uitgewerkte toekomstbeelden. Bij andere media zoals games, series en boeken staat die uitgebreide informatie als achtergrond van het verhaal beter bekend als lore, het Engelse woord voor overlevering.
We nemen een actueel maatschappelijk fenomeen - zoals bijvoorbeeld het personeelstekort, xenofobie, geo-engineering of technofilie - en laten onze ongebreidelde fantasie de vrije loop. We creëren een totaal nieuwe wereld, met een andere geschiedenis, vreemde normen en waarden en absurde wezens.
Een wereld die nog maar een dun lijntje heeft met de wereld zoals wij hem kennen. Dat dunne lijntje is dat actuele maatschappelijke fenomeen, dat vanuit die totaal nieuwe, vreemde wereld met andere ogen bekeken kan worden.
Vervolgens staan we voor de onmogelijke taak om dit fictieve bouwwerk, van het papier naar het podium te krijgen.
We hebben geen CGI en geen Ultra HD scherm om die wereld overtuigend realistisch neer te zetten.
Maar wat we wel hebben zijn personages die je het toneelstuk in slepen.
Denk bijvoorbeeld aan het personeelstekort in de horeca dat met technologische snufjes werd opgelost, waardoor niemand meer in de horeca kon werken. Hoe is dat voor de horecatijger, die zijn hart en ziel in dit vak heeft gelegd?
Of iemand die de wereld dodelijk saai vindt, omdat alles wetenschappelijk verklaarbaar lijkt te zijn. Een zonderling figuur die naar vreselijke en afschuwelijke verhalen zoekt om die saaie wereld te vergeten. Wat als die wereld helemaal niet zo verklaarbaar is als hij denkt? Hoe leuk zijn die vreselijke afschuwelijkheden als ze allemaal echt blijken te zijn?
De personages vormen de drijvende kracht achter het verhaal. Vanuit de bijrijder maakt het publiek hun verhaal in die nieuwe wereld mee. De worstelingen, verlangens en tekortkomingen helpen het publiek de wereld voor zich te zien.
De poging om iets precies er te laten uitzien, zoals je het in je hoofd had, laat altijd te wensen over. Hoe goed het ook lukt, het blijft altijd iets knulligs hebben.
We zetten onszelf op ramkoers met die knulligheid. We accepteren dat we het publiek nooit de CGI, Ultra HD beleving kunnen geven en leunen zwaar op de verbeeldingskracht van ons publiek. We sprokkelen een houtje touwtje decor bij elkaar, spullen die overduidelijk niet zijn wat ze moeten voorstellen.
Het publiek heeft dus de 'zware' taak om in dat houtje-touwtje decor een wereld te zien die niet bestaat.
Het is een poging die onherroepelijk faalt, maar daardoor juist niet mislukt is.
Waarom doen jullie dit?
Wij denken dat het belangrijk is om je visie op bepaalde maatschappelijke onderwerpen open en flexibel te houden. Als je dit niet doet wordt de kans op polarisatie en het demoniseren van mensen die anders denken groter. Een open en flexibele blik op de maatschappij faciliteert juist verbinding, begrip en verdraagzaamheid.
Je kan mensen anders naar een bepaald maatschappelijk onderwerp laten kijken als je de context totaal verandert. Hoe grondiger en uitgebreider je de context verandert, hoe groter de kans is dat mensen anders naar het onderwerp kijken. Scifi en fantasy zijn uitstekende genres om actualiteiten in een volledig nieuwe omgeving te zetten.
De reden waarom ik scifi-fantasy zo leuk vindt is dat ik graag even een wereld wil meemaken die totaal niet op de onze lijkt. Een wereld met andere wezens en andere regels. Als scifi-fantasy fanaat ben ik benieuwd naar de wereld buiten onze wereld en naar de dingen die we niet kunnen zien.
Maar, wat me nog meer fascineert dan deze genres zelf is dat het verlangen erachter niet haalbaar is. Niet zozeer omdat die nieuwe werelden niet zouden bestaan. Maar omdat het in die wereld stappen onze nieuwsgierigheid opheft. Zodra we er zijn, wordt die wereld alledaags. Zodra we de dingen zien die we niet zagen, zijn we er niet nieuwsgierig meer naar. Alledaagsheid en het gebrek aan verwondering zijn precies
Daarom moet het genre scifi-fantasy op het toneel.
De poging om een fantasiewereld overdrachtelijk te maken zal nooit zo overtuigend zijn als met CGI, Ultra HD beeld. De poging zal doordrenkt zijn met knulligheid en onvermogen en zwaar leunen op de verbeeldingskracht van de toeschouwer. Maar in die gebrekkigheid zal het ook nooit alledaags worden.
Wij zien de genres scifi en fantasy nog weinig terug op het toneel. Theater heeft ondertussen nog steeds met teruglopende bezoekersaantallen te maken. Door scifi-fantasy genre in het theater te brengen, spreken we een nieuw publiek aan. Publiek dat voor haar favoriete genre vooral op boeken, games of films en series is aangewezen. We willen graag bijdragen aan het vergroten van theaterpubliek. Daarom maken we naast volwassenen theater ook jeugdtheatervoorstellingen.
Waarom heten jullie zo?
De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld ontleend zijn illustere naam aan het Absurdisme.
Het Absurdisme gaat over de onmogelijke toestand van de mens in deze wereld. De mens ziet in de wereld om hen heen steeds de uitdaging om uit te pluizen wat het allesverklarende verhaal achter deze wereld is. Maar als we dat verhaal gevonden denken te hebben, slaat het nergens op.
In onze knullige onderneming om verhalen in de wereld te persen, zit onze verbinging met het absurdisme.
Het lijkt wel of deze wereld niet gemaakt is voor verhalen, en toch blijven we ze de wereld in helpen.
Volgens Albert Camus, de grondlegger van het Absurdisme, is de Griekse mythologische figuur Sisyphus het schoolvoorbeeld van iemand die het Absurdisme omarmt. In een van zijn essays noemt hij hem ook wel de nutteloze arbeider van de onderwereld.
"Als je Homerus mag geloven, was Sisyphus de verstandigste en de bedachtzaamste mens op aarde. Volgens een andere overlevering was hij echter meer in voor het vak van bandiet. Ik zie niet waarom dat met elkaar in tegenspraak zou zijn. De meningen verschillen over de motieven die hem tot de nutteloze arbeider van de onderwereld hebben gemaakt. "
~ Albert Camus ~
Over De Nutteloze
Stichting De Nutteloze Arbeider is door mij,
Jasper van der Pijl, opgericht. Ik ben als acteur-theatermaker opgeleid aan de acteursopleiding van de ArtEZ Toneelschool, te Arnhem. Vanuit die stad, schrijf en speel mijn voorstellingen en doe ook de zakelijk leiding van elk project.
Ik zoek altijd de samenwerking op met andere theatermakers, acteurs, vormgevers, schrijvers en dramaturgen.
Hoe doen jullie dat dan?
Het theater van De Nutteloze begint altijd vanuit in groot detail uitgewerkte toekomstbeelden. Bij andere media zoals games, series en boeken staat die uitgebreide informatie als achtergrond van het verhaal beter bekend als lore, het Engelse woord voor overlevering.
We nemen een actueel maatschappelijk fenomeen - zoals bijvoorbeeld het personeelstekort, xenofobie, geo-engineering of technofilie - en laten onze ongebreidelde fantasie de vrije loop. We creëren een totaal nieuwe wereld, met een andere geschiedenis, vreemde normen en waarden en absurde wezens.
Een wereld die nog maar een dun lijntje heeft met de wereld zoals wij hem kennen. Dat dunne lijntje is dat actuele maatschappelijke fenomeen, dat vanuit die totaal nieuwe, vreemde wereld met andere ogen bekeken kan worden.
Vervolgens staan we voor de onmogelijke taak om dit fictieve bouwwerk, van het papier naar het podium te krijgen.
We hebben geen CGI en geen Ultra HD scherm om die wereld overtuigend realistisch neer te zetten.
Maar wat we wel hebben zijn personages die je het toneelstuk in slepen.
Denk bijvoorbeeld aan het personeelstekort in de horeca dat met technologische snufjes werd opgelost, waardoor niemand meer in de horeca kon werken. Hoe is dat voor de horecatijger, die zijn hart en ziel in dit vak heeft gelegd?
Of iemand die de wereld dodelijk saai vindt, omdat alles wetenschappelijk verklaarbaar lijkt te zijn. Een zonderling figuur die naar vreselijke en afschuwelijke verhalen zoekt om die saaie wereld te vergeten. Wat als die wereld helemaal niet zo verklaarbaar is als hij denkt? Hoe leuk zijn die vreselijke afschuwelijkheden als ze allemaal echt blijken te zijn?
De personages vormen de drijvende kracht achter het verhaal. Vanuit de bijrijder maakt het publiek hun verhaal in die nieuwe wereld mee. De worstelingen, verlangens en tekortkomingen helpen het publiek de wereld voor zich te zien.
De poging om iets precies er te laten uitzien, zoals je het in je hoofd had, laat altijd te wensen over. Hoe goed het ook lukt, het blijft altijd iets knulligs hebben.
We zetten onszelf op ramkoers met die knulligheid. We accepteren dat we het publiek nooit de CGI, Ultra HD beleving kunnen geven en leunen zwaar op de verbeeldingskracht van ons publiek. We sprokkelen een houtje touwtje decor bij elkaar, spullen die overduidelijk niet zijn wat ze moeten voorstellen.
Het publiek heeft dus de 'zware' taak om in dat houtje-touwtje decor een wereld te zien die niet bestaat.
Het is een poging die onherroepelijk faalt, maar daardoor juist niet mislukt is.
Waarom doen jullie dit?
Wij denken dat het belangrijk is om je visie op bepaalde maatschappelijke onderwerpen open en flexibel te houden. Als je dit niet doet wordt de kans op polarisatie en het demoniseren van mensen die anders denken groter. Een open en flexibele blik op de maatschappij faciliteert juist verbinding, begrip en verdraagzaamheid.
Je kan mensen anders naar een bepaald maatschappelijk onderwerp laten kijken als je de context totaal verandert. Hoe grondiger en uitgebreider je de context verandert, hoe groter de kans is dat mensen anders naar het onderwerp kijken. Scifi en fantasy zijn uitstekende genres om actualiteiten in een volledig nieuwe omgeving te zetten.
De reden waarom ik scifi-fantasy zo leuk vindt is dat ik graag even een wereld wil meemaken die totaal niet op de onze lijkt. Een wereld met andere wezens en andere regels. Als scifi-fantasy fanaat ben ik benieuwd naar de wereld buiten onze wereld en naar de dingen die we niet kunnen zien.
Maar, wat me nog meer fascineert dan deze genres zelf is dat het verlangen erachter niet haalbaar is. Niet zozeer omdat die nieuwe werelden niet zouden bestaan. Maar omdat het in die wereld stappen onze nieuwsgierigheid opheft. Zodra we er zijn, wordt die wereld alledaags. Zodra we de dingen zien die we niet zagen, zijn we er niet nieuwsgierig meer naar. Alledaagsheid en het gebrek aan verwondering zijn precies
Daarom moet het genre scifi-fantasy op het toneel.
De poging om een fantasiewereld overdrachtelijk te maken zal nooit zo overtuigend zijn als met CGI, Ultra HD beeld. De poging zal doordrenkt zijn met knulligheid en onvermogen en zwaar leunen op de verbeeldingskracht van de toeschouwer. Maar in die gebrekkigheid zal het ook nooit alledaags worden.
Wij zien de genres scifi en fantasy nog weinig terug op het toneel. Theater heeft ondertussen nog steeds met teruglopende bezoekersaantallen te maken. Door scifi-fantasy genre in het theater te brengen, spreken we een nieuw publiek aan. Publiek dat voor haar favoriete genre vooral op boeken, games of films en series is aangewezen. We willen graag bijdragen aan het vergroten van theaterpubliek. Daarom maken we naast volwassenen theater ook jeugdtheatervoorstellingen.
Waarom heten jullie zo?
De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld ontleend zijn illustere naam aan het Absurdisme.
Het Absurdisme gaat over de onmogelijke toestand van de mens in deze wereld. De mens ziet in de wereld om hen heen steeds de uitdaging om uit te pluizen wat het allesverklarende verhaal achter deze wereld is. Maar als we dat verhaal gevonden denken te hebben, slaat het nergens op.
In onze knullige onderneming om verhalen in de wereld te persen, zit onze verbinging met het absurdisme.
Het lijkt wel of deze wereld niet gemaakt is voor verhalen, en toch blijven we ze de wereld in helpen.
Volgens Albert Camus, de grondlegger van het Absurdisme, is de Griekse mythologische figuur Sisyphus het schoolvoorbeeld van iemand die het Absurdisme omarmt. In een van zijn essays noemt hij hem ook wel de nutteloze arbeider van de onderwereld.
"Als je Homerus mag geloven, was Sisyphus de verstandigste en de bedachtzaamste mens op aarde. Volgens een andere overlevering was hij echter meer in voor het vak van bandiet. Ik zie niet waarom dat met elkaar in tegenspraak zou zijn. De meningen verschillen over de motieven die hem tot de nutteloze arbeider van de onderwereld hebben gemaakt. "
~ Albert Camus ~
Arbeiders
Contact
Stichting De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
van Oldenbarneveldtstraat 94-15
6827 AN
Arnhem
Financieel
BANK NL48TRIO0320390853
BIC TRIONL2U
RSIN 863082646
KVK 84064293
BTW NL86308264B01
Bestuur
Gillis Biesheuvel
Enver Husicic
Jennifer Schmidt Ferreira
Ilse Potijk-Peeman
Het bestuur werkt onbezoldigd.
Contact
Stichting De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
van Oldenbarneveldtstraat 94-15
6827 AN
Arnhem
Financieel
BANK NL48TRIO0320390853
BIC TRIONL2U
RSIN 863082646
KVK 84064293
BTW NL86308264B01
Bestuur
Gillis Biesheuvel
Enver Husicic
Jennifer Schmidt Ferreira
Ilse Potijk-Peeman
Het bestuur werkt onbezoldigd.
Alle rechten voorbehouden aan De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
Alle rechten voorbehouden | De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld
info@dnao.nl | Stichting De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld | van Oldenbarneveldtstraat 94-15 6827 AN Arnhem
Alle rechten voorbehouden | De Nutteloze Arbeider van de Onderwereld